4projects

ArtLink preia provocarea de a crea un proiect de educatie alternativa pentru profesionistii si/sau neprofesionistii din domeniul dansului. Proiectul s-a desfasurat in 3 timpi, din octombrie 2005 pana in noiembrie 2006. Cursurile s-au axat pe folosirea experimentelor si a tehnicilor de improvizatie. Atelierele au fost conduse de coregrafi romani si straini si de artisti asociati fiind sustinute de ArCuB (Centrul de proiecte culturale al municipiului Bucuresti), CNDB (Centrul National al Dansului Bucuresti), MNAC (Muzeul National de Arta Contemporana), de centrele culturale straine din Bucuresti – Pro Helvetia, Institutul Francez, Institutul Goethe, 24-Fun si TVR Cultural.

Liniile directoare ale atelierelor sunt:

construirea de relatii interactive intre profesor si cursanti

pregatirea unor intalniri informale unde vor fi analizate tendintele actuale ale dansului contemporan romanesc si international

organizarea de intalniri cu artisti din diverse domenii si vizionari de filme de dans urmate de discutii libere

Proiectul a dorit sa creeze o platforma alternativa pentru dezvoltarea tinerilor coregrafi si a persoanelor interesate de dans contemporan. In ultimii ani scena dansului romanesc s-a dezvoltat iar comunitatea dansului a primit printre randurile ei membri fara un background specific coregrafic. Ca atare, am sesizat necesara oferirea de variante de educatie non-formala, atat din punct de vedere artistic cat si tehnic.

Principiul metodei noastre de lucru este flexibilitatea: lasam deschise oportunitatile de interactiune si incurajam experimentul, privindu-l ca pe un pas esential in procesul creativ.

a) The Body

The Body…este titlul unui atelier in care corpul uman devine spatiul experimental si totodata actorul principal al acestui tip de cercetare. Miscarile nu sunt de spectacol, dansatorul improvizandu-si propria piesa, insa nu le lipseste spectaculosul, pentru ca o interpretare personala si spontana poate oricand sa surprinda si sa puna pe ganduri. Modul fiecaruia de a se misca, de a percepe spatiul, de a-l incorpora in propria miscare: cum are loc personalizarea spatiului?” (Florin Fieroiu)

Atelierul, primul din ciclul 4Projects, s-a desfasurat intre 17 octombrie si 30 noiembrie 2005 si a fost condus de cunoscutul coregraf Florin Fieroiu si de artistii vizuali Sergiu Doroftei si Cosmin Moldovan. In cele 6 saptamani de lucru, au avut loc trei intalniri saptamanale din care doua dedicate dansului contemporan iar cea de-a treia cursului de video art, spatiile de desfasurare fiind MNAC si ArCuB. Pe langa acestea, au mai fost organizate o intalnire pe tema corpului in arta contemporana, animata de Vasile Ernu, un jam session de dans-video-muzica care l-a avut ca invitat pe DJ Vasile si, in fiecare sambata, vizionari de film de dans urmate de discutii purtate cu coregraful Manuel Pelmus.

Prin acest prim atelier cursantii au cunoscut o forma alternativa de invatare si au avut acces la un nivel informational actualizat. Faptul ca atelierul avea loc seara a creat o alta atmosfera, relatia intre cursanti si profesor fiind una mai degraba colegiala. Artistii care au condus atelierul, nu si-au propus sa existe un rezultat final, gen piesa coregrafica, ci au vrut doar sa experimenteze. Nu rezultatul era scopul, ci experimentul. Astfel, 24 de cursanti au avut la dispozitie o luna si jumatate de zile doar pentru a incerca, a se informa si a viziona spectacole de dans. Nu a existat nici o presiune a unei creatii iar acest lucru a lasat libertate fiecaruia pentru a-si dezvolta un demers personal profund. Discutiile de dupa fiecare curs au ajutat foarte mult la analiza exercitiilor propuse si la rezolvarile aduse de cursanti. Fiecare cursant a putut sa exprime liber propria parere despre exercitiul facut, sa articuleze in cuvinte experienta traita. Lucrul in grupuri de cercetare a fost o noua metoda de educatie cu care cursantii s-au confruntat. Atelierul de video art a captat interesul cursantilor care au “probat” rolul unei instalatii video intr-un spectacol coregrafic. Pe 30 noiembrie a avut loc la Sala ArCuB si o prezentare finala, deschisa publicului. Aceasta a fost rezultatul unei munci in paralel, pe de o parte a atelierului de dans si pe de alta parte a atelierului de video art.

Acest proiect a adus noi oameni in comunitatea dansului din Romania, respectiv studentii de la actorie si dansatorii neprofesionisti. Tot in acest cadru, la intalnirile organizate pe langa cursurile saptamanale, au fost invitati coregrafi consacrati sa vina sa cunoasca “noul val” de artisti. Atelierul a contribuit la diversificarea comunitatii dansului din Romania. Prin acest eveniment, s-a creat o legatura intre noua generatie de dansatori/coregrafi si generatia deja consacrata in Romania si in strainatate.

Multumim partenerilor si colaboratorilor la acest proiect, ArCuB – centrul de proiecte culturale al municipiului Bucuresti, MNAC – Muzeul National de Arta Contemporana, Pro Helvetia – programul Cultural Elvetian in Romania, Dance Photography Eric Boudet si 24-Fun.

b) Traces of sound in movement

In perioada 15-26 februarie 2006 la Centrul National al Dansului s-a desfasurat zilnic atelierul interdisciplinar de dans contemporan si muzica electronica live Traces of Sound in Movement, continuand seria atelierelor din cadrul programului 4Projects. Coregraful invitat sa conduca atelierul a fost artistul german Martin Sonderkamp care a colaborat cu muzicianul Sorin Romanescu.

Atelier experimental de dans si muzica, Traces of Sound in Movement a propus participantilor explorarea teritoriului sunetului si al miscarii, plecand de la memoria auditiva pana la compozitie prin tehnici de improvizatie.

Atelierul s-a adresat dansatorilor (profesionisti si amatori), coregrafilor si studentilor la actorie. Dimineata a avut loc cursul tehnic iar seara cel de improvizatie, de luni pana sambata. 
Acesta s-a incheiat cu o prezentare finala la Centrul National al Dansului care s-a bucurat de prezenta a peste 100 de persoane.

Parteneri: Institutul Goethe, Centrul National al Dansului Bucuresti, 24-Fun, Stil Suites Accomodation.

Martin Sonderkamp este coregraf german independent, cu un solid background in artele vizuale si o experienta profesionala de percutionist. In anul 1989 incepe studiile de dans la School for New Dance Development / Amsterdam Academy for the Arts (AHK). Din 1993 isi creaza propriile piese coregrafice printre care amintim On the Fence, White Noise Eye Lid, Switch si solo-urile Millennium Mantra, Borrowed Tongues, Scale… pe care le prezinta in diferite tari: Germania, Olanda, Danemarca, Polonia, Lituania, Spania, Slovenia, Croatia, Serbia, Turcia si U.S.A. Colaborarile sale includ personalitati ca Michael Schumacher, Sharon Smith, Amanda Miller si Katie Duck (coregrafi), Anne LaBerge, Andy Moore, Alexander Waterman (muzicieni), Isabelle Vigier si Eline Deker (artisti vizuali).

Sorin Romanescu, chitarist, muzician de jazz si sound designer, colaboreaza in calitate de compozitor cu mai multi coregrafi romani, respectiv Vava Stefanescu/Despre tine (1998) si Orfeu(2000) si Ioana Popovici/Requiem pentru un caine (2002) cat si de performer in piesa lui Eduard Gabia/Batranul de la granita (2001). In anul 2001 participa la workshop-ul de improvizatie condus de Mark Tompkins si de compozitorul Nuno Rebelo. Este o prezenta constanta la numeroase festivaluri de jazz in Romania (Sibiu, Bucuresti, Brasov, Cluj) si in strainatate (Tomar/Portugalia), iar printre muzicienii cu care colaboreaza se numara colegi din diferite generatii: Marius Popp, Mircea Tiberian, Garbis Dedeian, precum si colegii de generatie Vlaicu Golcea, Electric Brother, Marta Hristea, grupul AIEVEA, Cristian Soleanu, Mihai Iordache si multi altii. Din aprilie 2004 este producator audio al Yama Studios.

c) La ville prend corps

Les dix mots prennent… corps dans la ville

O intalnire performativa in jurul celor zece cuvinte ale francofoniei avand ca scop dezvoltarea relatiei dintre corp si spatiul urban. Cu ajutorul a doua tehnici complementare, artistii vor explora orasul si gesturile la care recurgem parcurgandu-l.

De-a lungul atelierului au fost puse in scena deplasarile din spatiul public, cu momentele de acceleratie, de fuga, de plimbare. Ce se intampla atunci cand ramanem imobili pe un trotuar? Care este “codul” pietonilor?

Asemeni artistei de origine coreana Kim Sooja, atelierul va explora aceste gesturi din spatiul public, gesturi ce variaza de la curiozitate la indiferenta.

In continuarea primei parti a proiectului celor zece cuvinte, in care fiecare cuvant a dat nastere unei imagini-spatiu, ele vor fi traduse aici in act prin glas si miscare.

La sfarsitul cursului a avut loc o prezentare finala pe 8 iunie 2006 la CNDB.

Atelierul este sustinut de partenerii Caravanei celor zece cuvinte.

Astrid Toledo 
35 de ani. Coregrafa de origine braziliana, traieste si lucreaza la Paris. 
A urmat cursurile scolii de dans Angel Vianna din Rio de Janeiro si cele ale London Contemporary Dance School. Impreuna cu Alexandre Boccanera a creat spectacole de dans si marionete prezentate in principalele festivaluri din Rio de Janeiro. Dupa patru ani de colaborare cu Compania Paola Nestorov si dupa prezenta in Bienala de dans de la Lyon, Terra Latina, Astrid Toledo se stabileste la Paris unde isi continua cariera de coregrafa si interpreta.
Astrid Toledo este deja cunoscuta publicului din Romania prin prezenta ei in cadrul festivalului eXplore dance de la Bucuresti din 2005 cu performance-ul madalenamagdalenamadeleine ou je ne sais pas etre.

Vincent Hermano 
30 de ani. Actor francez, traieste si lucreaza la Lyon. 
Cofondator al companiei de teatru Haut et Court a particpat activ la reusita unui proiect comun. Din 1997 este prezent in toate spectacolele companiei cu peste 350 de reprezentatii. 
In afara companiei, parcursul lui Vincent Hermano este marcat de multiple experiente teatrale, stagii si spectacole cu alte companii. A colaborat printre altii cu Marion Speck la Alptraumteater din Geneva si a lucrat cu Vadin Youssov si Wladislaw Znorko la Cosmos Kolej din Marsilia.

Leave a Reply